X
تبلیغات
رایتل
قبرستانیکی از بازدیدکنندگان پایگاه قرآنی مهیمن با نام «محدثه»، سوالاتی رو پرسیدند به این شرح: «سلام وخداقوت اگربراتون مقدوره ممنون میشم به چندتاسوالی که برام پیش اومده جواب بدین روزقیامت کسی میتونه برای دیگری شفاعت کنه؟(باتوجه به اینکه حضرت علی ع درنهج البلاغه فرمودند که کسی شفاعت نمیتونه بکنه) ایادرخواست ازائمه شرک است؟یاتوسل به ائمه برای درخواست حاجت یارفع مشکل شرک محسوب میشه؟ ایامرده هاقادربه دعاکردن برای زنده هایاشنیدن صدای زنده هاهستن؟ ممنون »

پاسخ مهیمن: اول : توی بعضی از آیات قرآن بطور کلی شفاعت رو نفی کرده و گفته که شفاعتی در وز قیامت در کار نیست: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فیهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ »بقره-254 یعنی: «ای کسانی که ایمان آورده اید از آنچه که به شما روزی داده ایم انفاق کنید قبل از آنکه روزی بیاد که در آن نه خرید و فروشی است و نه دوستی ای و نه شفاعتی» اما توی بعضی از آیات دیگه میگه که شفاعت فقط مال خداست: «ِ ما لَکُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا شَفیعٍ »سجده-4  یعنی: «برای شما بجز او(خدا) سرپرست و شفاعت کننده ای نیست؟»توی یه جای دیگه میگه که شفاعت وجود داره ولی با اجازه خداست: «ما مِنْ شَفیعٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِه‏»یونس-3 یعنی:«هیچ شفاعت کننده ای نیست مگر بعد از اجازه ی او(خدا)». خب حالا بالاخره شفاعت هست یا نیست و چرا قرآن این همه حرفای جورواجور زده؟


 اونجا که میگه شفاعتی درکار نیست یعنی اینکه گاهی وقتا آدم انقد بدی میکنه که تمام پل های پشت سرشم خراب میکنه و اصلا شفاعتی برای اون در کار نیست. به عنوان مثال توی یه حدیثی از امام صادق علیه السلام اومده که :«شفاعت ما به کسی که نماز رو سبک بشمره نمیرسه»(بحارالانوار ج47-ص2)

اما اونجا که میگه تمام شفاعت از آن خداست یعنی هیچ کاری بدون اذن و اجازه اون محاله که انجام بشه و به همین خاطره که در بعضی آیات دیگه داریم که اگرم کسی قرار باشه شفاعت کنه ، این شفاعت با اذن و اجازه خداست. از این مطالب این نتیجه حاصل میشه که برخی از افراد که از نظر تقوا و پاکی در سطح بالایی قرار دارن در روز قیامت میتونن از کسایی که شفاعت شامل حالشون میشه، شفاعت کنن.

دوم: اگر درخواست از ائمه به عنوان این باشه که اونها رو عامل اصلی در برآوردن حاجت بدونم این کار شرک محسوب میشه اما اگر عامل اصلی برآوردن حاجت و درخواستمون رو خدا بدونیم و فقط از ائمه اطهار(ع) به عنوان واسطه بخوایم که بین ما و خدا واسطه بشن تا حاجتمون برآورده بشه، این شرک نیست و بلکه کار بسیار خوبیه که توی قرآن هم تایید شده. به عنوان مثال برادران یوسف(ع) وقتی که ماجرا مشخص شد و به اشتباهات و خطاهای خودشون پی بردن اومدن پیش پدرشون حضرت یعقوب(ع) و از اون خداستن که از خدا بخواد که اونها رو ببخشه و حضرت یعقوب هم این توسل اونها رو پذیرفت: «قَالُواْ یَأَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِِینَ**قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبىّ‏ِ  إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» یوسف-97 و 98    یعنی: «گفتند ای پدر برای ما طلب آمرزش کنزیرا که ما خطاکاریم** (یعقوب)گفت: بزودی برایتان از پروردگارم طلب آمرزش میکنم. همانا او آمرزنده و رحمتگر است.» و اینطوری، حضرت یعقوب رو واسطه قرار دادن در حالیکه خودشون هم خدارو میشناختن هم میتونستن مستقیما از خداوند متعال طلب آمرزش کنن.

سوم: شخص مرده از خیراتی که اهل و عیالش براش انجام میدن خوشحال میشن و با این خیرات و مبرات مقامش بالا میره. مثلا اگه توی جهنم باشه از عذابش کم میشه و اگه توی بهشت باشه ، مقام و جایگاهش بالاتر میره.

توی قرآن آیه ای نداریم که مستقیماً بگه که مردگان برای زندگان خودشون دعا میکنن.(حداقل بنده پیدا نکردم). اما از کنار هم گذاشتن برخی از آیات میتونیم استدلال کنیم که مردگان هم برای زندگان خودشون میتونن دعا کنن. (والله اعلم).

مثلا توی قرآن اومده که برخی از جهنمیان از نگهبان جهنم میخوان که از خدا بخواد عذاب اونها رو کم کنه(دعای غیرمستقیم): «وَ قَالَ الَّذِینَ فىِ النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُواْ رَبَّکُمْ یخَُفِّفْ عَنَّا یَوْمًا مِّنَ الْعَذَابِ**قَالُواْ أَ وَ لَمْ تَکُ تَأْتِیکُمْ رُسُلُکُم بِالْبَیِّنَتِ  قَالُواْ بَلىَ‏  قَالُواْ فَادْعُواْ  وَ مَا دُعَؤُاْ الْکَفِرِینَ إِلَّا فىِ ضَلَالٍ» غافر-49و50 یعنی:« و اونایی که توی جهنم هستن به نگهبانان جهنم میگن که پروردگارتون رو صدا کنید تا یه روز از عذاب ما کم کنه** اونا میگن: آیا پیامبرانتان با دلایل روشن برایتان نیامدند؟(جهنمیان) میگن: بله.(نگهبانان جهنم) میگن: پس(هرچی میخواید) دعا کنید و دعای کافران نیست مگر در گمراهی. » خب همونطور که جهنمیانی که در بدترین حالت هستن میتونن دعا و درخواست کنن، یقیناً بهشتی ها هم باید از چنین ویژگی ای به طریق اولی برخوردار باشن.(والله اعلم).


والسلام علی من اتبع الهدی.



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1394 توسط مهدی
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | تهیه و طراحی : مهدی شعبان | :