X
تبلیغات
رایتل

پیامبر اکرمادرار و مدفوع بدن پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) پاکه! البته خود لفظ ادرار و مدفوع ممکنه برای بعضی ها چندش آور باشه بله همینطوره البته ادرار و مدفوع افراد عادی و معمولی. اما ادرار و غائط پیامبر و امامان پاکه. جالبه که علمای شیعه و سنی هم به این مطلب اذعان دارن! به عنوان مثال توی بعضی از منابع اهل سنت ،مطلبی به این مضمون اومده: «حکیمه دختر امیمه از مادرش نقل میکنه که پیامبر(ص) ظرف چوبی ای داشت که اونو در زیر تخت خودش میذاشت و شب های توی اون بول میکرد. رسول خدا بیدار شد و ظرف رو جستجو کرد اما اون پیدا نکرد. پرسید که ظرف کجاست؟ گفتند:  بره خادم ام سلمه اون رو نوشیده؛ همون خادمی که از سرزمین حبشه اومده بود. پس رسول خدا(ص) فرمود: او پناهگاه و مانعی از آتش برای خود ساخته است.» (معجم الکبیر طبرانی-تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی. ج24 ص 205 )

ابن حجر عسقلانی از دانشمندان اهل سنت میگه: «دلایل زیادی وجود دارد که فضله‌های آن حضرت (هر آن چه از بدن خارج می‌شود) پاک است.»(فتح الباری ، ج1، ص468).

خلاصه طبق روایات اهل سنت ، فضولات پیامبر اکرم(ص) پاکه و حتی برخی از صحابه هم از بول ایشون نوشیدن!

اما چه دلیل قرآنی ای برای این ادعای علمای شیعه و سنی مبنی بر پاک بودن فضولات پیامبر(ص) وجود داره؟

 

قرآن کریم درباره شخص پیامبر و اهل بیت (ع) میگه: «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» احزاب-33  یعنی: «خدا فقط میخواد (هرگونه) آلودگی و پلیدی رو از شما اهل بیت دور کنه و شما رو کاملاً پاک کنه!»

کلمه ی «الرِّجْسَ» هرگونه آلودگی و پلیدی ظاهری و معنوی رو شامل میشه. بنابراین اهل بیت که شامل پیامبر، امام علی، حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام میشه (و همچنین امامان معصوم بعد از اونها) از هرگونه آلودگی ظاهری از نظر نجس بودن ادرار و غائط و ... و هم از نظر آلودگی معنوی، یعنی گناه کردن، مبرا و پاک هستن.

لذا طبق این آیه، ادرار اونها ، مدفوع اونها، منی اونها پاکه!

اما یه ماجرایی توی بحارالانوار اومده که از اون میشه یه نتیجه گرفت: «امام صادق(ع) فرمود: روزى امیر مؤمنان (ع) با (فرزندش) محمّد بن حنفیّه نشسته بودند که امام على(ع) فرمود:یَا مُحَمَّدُ ائْتِنِی بِإِنَاءٍ فِیهِ مَاءٌ أَتَوَضَّأْ لِلصَّلَاةِ فَأَتَاهُ مُحَمَّدٌ بِالْمَاءِ فَأَکْفَأَ بِیَدِهِ الْیُمْنَى عَلَى یَدِهِ الْیُسْرَى ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ الْمَاءَ طَهُوراً وَ لَمْ یَجْعَلْهُ نَجِساً قَالَ ثُمَّ اسْتَنْجَى....؛

اى محمّد! ظرف آبى براى من بیاور تا براى نماز وضو گیرم. محمّد، ظرف آبى آورد و امام علیه السّلام با دست راست آب را بر کف دست چپ ریخت و آنگاه فرمود: "بسم اللَّه و الحمد للَّه الّذى جعل الماء طهورا و لم یجعله نجسا"، پس آنگاه جاى ادرار و مدفوع را شست.»

بعضی ها گفتن که از عبارت «اسْتَنْجَى= شستن محل ادرار و مدفوع» فهمیده میشه که ادرار و مدفوع ائمه اطهار هم با بقیه مردم فرقی نداره و اونها هم باید تطهیر کنن. اما این ادعاشون با آیه ای که توی بالا آوردم تناسب نداره.


ممکنه از عبارت «اسْتَنْجَى» دو برداشت حاصل بشه:

اول اینکه: ادرار و مدفوع،پیامبر و حضرات ائمه برای بقیه پاک هست ولی اونها مثل بقیه مامور به تطهیر هستند و برای خودشون نجس محسوب میشه.

دوم اینکه: طبق آیه ادرار و مدفوع اونها نجس نیست نه برای سایر مردم و نه برای خودشون اما تطهیر کردن اونها، جنبه ی استحباب و مستحب بودن(یا چیزی شبیه به این) داره چون به هرحال اونها هم بشری هستند مثل سایرین از نظر جسمی.


که با توجه به آیه و کلیت حکم به نظر میرسه که احتمال دوم با آیه همخوانی بیشتری داشته باشه و پاک بودن ادرار اونها هم برای سایرین هست و هم برای خودشون. چون وجود و مقام اهل بیت(ع) طبق این آیه، بسیار فراتر از اونه که بخواد وجود مبارک اونها با چیزی مثل ادرار و مدفوع نجس بشه و این میسر نیست مگه اینکه ادرار و مدفوع اونها حتی برای خودشون هم نجس نباشه. ( والله أعلم).


نتیجه اینکه فضولاتی مثل منی، ادرار، غائط و ... که از بدن مبارک اهل بیت(ع) خارج میشه پاکه!


والسلام علی من اتبع الهدی



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 22 تیر‌ماه سال 1394 توسط مهدی
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | تهیه و طراحی : مهدی شعبان | :