X
تبلیغات
رایتل

اختلاف فتواهایکی از مراجع به اسم آیت الله محمد صادقی تهرانی که در همین سالهای اخیر از دنیا رفته، احکامی داره بس عجیب. مثلا ایشون نظرش اینه که مراجع دیگه هیچگونه دلیل قانع کننده ای برای نجاست کافر و شراب ندارن و لذا شراب و کافر پاک هستند. ولی با اینکه شراب پاکه ولی خوردن اون حرامه! چون نهی از شراب بخاطر نجاست معنوی اونه نه نجاست ظاهری و عینی! یا مثلا ایشون معتقده که نماز و روزه مسافر شکسته نیست.

خلاصه یه سری از احکام و فتواهای ایشون ، احکامی هستند شاذ و نادر که با احکام و فتواهای متعارف سایر مراجع تفاوت داره.  بنده بحثم روی تایید یا رد این عالم بزرگوار نیست. به هرحال ایشون سالها مطالعه و تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که به این شکل فتوا بده.اصلا شاید ایشون درست بگه.

چون قرآن کریم میگه: «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّین‏» توبه-122 یعنی: «نباید همه مومنین(برای جهاد) کوچ کنند پس چرا از هر فرقه ای ازآنها دسته ای کوچ نمیکنند(تا دسته ای بمانند) و در دین  آگاهی(جستجو) پیدا کنند».

از این آیه بر میاد که یه مجتهد طبق تفقه و جستجو و تحقیق خودش به یک فتوا رسیده و نمیشه بر اون ایراد وارد کرد. الان در حال حاضر در خیلی از موارد و فتواها بین مراجع بزرگوار تقلید، اختلاف نظر وجود داره.

 

 اتفاقا این چیز بدی نیست بلکه نشون دهنده ی پویایی فقه شیعه س.

اما اینکه یه مرجع تقلید بیاد و برخلاف جریان متعارف فتواها، حرکت کنه و یه فتوای نادر رو بیان کنه اتفاقا جای احترام هم داره.

مثلا حضرت امام خمینی(ره) اومد و گفت که شطرنج اگه جزء آلات قمار نباشه و بازی کردنشم برای برد و باخت نباشه، حرام نیست. اتفاقا برخی از آقایون روحانی در مقابل امام خمینی موضعگیری کردند و حتی به امام نامه نوشتن که شما چرا چنین حرفی زده و خلاصه با امام خمینی مخالفت کردن که امام خمینی هم جواب میده.

نظر دیگران  و حرکت کردن در مسیر متعارف فتواها، مهم نیست بلکه اون تحقیق در دین و نتیجه گیری ای که یک مجتهد باتوجه به علمش به اون میرسه مهمه. حالا حتی اگه همه ی دنیا هم با اون فتوا مخالفت کنن.

به عنوان مثال در یکی از فتواهای متعارف و معمولی موجود بسیار شک و شبهه وجود داره و اونم اینه که باقیمانده ی آب قلیلی که با اون نجاستی رو شستن، نجسه!!!!

آخه فرضا یکی گردنش با ذره خونی نجس شده ، طبق این فتوا، یا باید بره لباساشو در بیاره و بره حموم یا اینکه لباساشو در بیاره و با آب جاری یا آب کر اون یه ذره نجاست رو برطرف کنه. چون اگه مثلا با یه کف دست آب روی اون بریزه،طبق این فتوا، هرجایی که بعد از آب ریختن، آب به اون بپاشه نجس محسوب میشه چون این آب به اون نجاست خورده و از اونجا به جاهای دیگه پاشیده و این آب هم آب قلیل بوده.


اما واقعا عرب جاهلی ای که آب لجن و سوسمار میخورده و وحشیگری میکرده و دست به غارت و کشت و کشتار میزده، و الان اومده به پیامبر اکرم(ص) ایمان آورده، حالا آیا به نظرتون به سادگی زیر بار میره که برای یه قطره خون روی گردنش،تمام لباساشو بکنه و اونم توی شرایط اون دوران که حموم رفتن چقدر مکافات داشته، بره حموم یا گردنشون با آب جاری(مثل آب رودخونه و ...) بشوره تا نجاست اون یه قطره ی خون برطرف بشه؟؟؟؟

این در حالیه که این همه سختی برای برطرف کردن یه قطره خون روی گردن زیاد توجیه پذیر نیست. حتی با توجه به این آیه که خداوند متعال میفرماید: «یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ » بقره-185

یعنی:«خداوند برای شما آسونی رو میخواد و برای شما سختی نمیخواد».

جالب اینه که برخی از گذشتگان نظر فقهیشون این بوده که آبی که بعد از ریختن آب قلیل بر روی نجاست، از اون جدا میشه، پاکه!!!  اما به هر حال یک مکلف، موظفه از فتوای مرجع تقلیدش تبعیت کنه چون ایشون بر اثر سالها مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیده و فتوا داده.

خب اگه توی عصر ما کسی بیاد و چنین فتوایی بده ، فتواش یه فتوای شاذ و نادر خواهد بود. اما چون فتواش نادره باید باهاش مخالفت کنیم و بگیم شما درست نمیگی؟؟؟

نه هرگز چنین طرز فکری درست نیست چون، ایشون از روی تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیده و شاید اصلا ایشون درست بگه و ایشون نسبت به بقیه ، نتیجه گیری درست تری از آیات و روایات و عقل که اصلی ترین منابع استخراج احکام هستن داشته باشه.

نتیجه اینکه اختلاف فتوا و آرا در بین مراجع، نشاندهنده ی پویایی فقهی مذهب شیعه هست و خودش عرصه رو برای اینکه فتواها با مسائل جدید و نو در عصرهای مختلف،همخوانی داشته باشن، فراهم میکنه و ما نباید در مقابل فتواهای شاذ و نادر موضعگیری کنیم بلکه باید دلیل و علت علمی ، قرآنی و روایی رو از صاحب فتوا، بخوایم.

حتی اگر علت رو هم جویا شدیم و ایشون دلیلشون با دلایل ما سازگار نبود بازهم نمیتونیم نظر ایشون رو رد کنیم مگه واقعا با مسلمات دینی و روایی و قرآنی سازگار نباشه در غیر اینصورت نظر ایشون در جایگاه خودش محترمه.


تذکر: جهت جویا شدن از برخی فتواهای آیت الله محمد صادقی تهرانی میتونید به رساله نوین ایشون که بصورت آنلاین هست مراجعه کنید. برای ورود به این سایت اینجا کلیک کنید.



والسلام علی من اتبع الهدی



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1394 توسط مهدی
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | تهیه و طراحی : مهدی شعبان | :