X
تبلیغات
رایتل

گروگان گیریاسلام با کشتن اسیر مخالفه اما جالبه که در برخی موارد حتی اجازه میده که نیروهای خودی، مسلمونهایی رو که در دست دشمن به گروگان گرفته شدن رو بکشن. یعنی مسلمون میتونه مسلمون رو بکشه!

البته اینو بگم که در اسلام حتی کشتن و آزار دادن اسیران دشمن جائز نیست چه برسه که اونها رو بکشیم اما بازم جالبه که بدونیم اسلام گاهی اوقات هم اجازه میده که اسیران دشمن رو که در دست مسلمونها هستن رو هم بکشیم.

پس گاهی اوقات کشتن گروگانهای مسلمان(که توسط دشمن گروگان گرفته شدن) و گاهی اوقات کشتن گروگانهای دشمن(که توسط مسلمونها گروگان گرفته شدن) جایزه!

قرآن درباره گروگان و اسیر میگیه: «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبیلَهُم‏» توبه-5

یعنی: « با مشرکین بجنگید هرجا که اونها رو پیداکردید، و اسیرشون کنید و محاصرشون کنید و در هر کمینگاهی به انتظارشون بشینیدو اگر توبه کردن و نماز رو به پا داشتن و زکات دادن، اونها رو آزاد کنید.» توی این آیه سخن از اسیر گرفتن مشرک شده اما باید یادآور بشم که هرکی برعلیه اسلام وارد جنگ بشه در زمره مشرکینه و شامل این آیه میشه. پس اسلام در وهله ی اول میگه که اسیر اگه رو با شرایطی آزاد کنید تا بره یا مثلا توبه کنه یا اینکه فدیه بده و ... اما کجاها میشه گروگان و اسیر دشمن رو کشت؟ و یا کجاها میشه نیروهای خودی رو که در دست دشمن اسیر هستن رو کشت؟

 

اول اسیران و گروگانهای دشمن رو بگم که در دست مسلمونها اسیر هستن:

اسلام حتی از کتک زد و توهین کردن به اسیر، نهی کرده و این کار رو جایز نمیدونه چه برسه به کشتن اسیر اما جالب اینه که بدونین خود پیامبر اکرم(ص) در جنگ بدر دونفر از اسیران رو اعدام میکنه. اسیری که نه سلاحی داره که بجنگنه و نه میتونه فرار کنه. اما پیامبر اونها رو اعدام میکنه.

این دو اسیر کسانی بودن که طبق نقل برخی از مفسران، خطر زیادی برای اسلام داشتن یعنی با تحریک قبایل و افراد مختلف، زمینه ساز تحت تاثیر قرار دادن و شوروندن دیگران برعلیه اسلام بودن و اگه آزاد میشدن این احتمال وجود داشت که با اقدامات اونها و تحریک قبایل و افراد مختلف، دوباره جنگ دیگه ای بین مشرکین و مسلمونها رخ بده و خونی از مسلمانی به زمین بریزه.

یکی از این دونفر نضر بن حارث نام داشت که به شهرهای ایران سفر کرده بود و داستانهای رستم و اسفندیار رو شنیده بود و می اومد و میگفت به خدا قسم داستانهای من از داستانهای محمد(ص) زیباتر هستن و به این طریق مردم رو از کلام پیامبر دور میکرد. حتی بعضی ها معتقدند که این آقای نضر بن حارث از محرکین و برپاکنندگان اصلی جنگ بدر بوده.

اسیر دیگه هم که کشته شد فردی بود به نام عقبة بن معیط که شاعر بود و برعلیه پیامبر شعر می سرود. با اشعارش بقیه رو تحریک میکرد.

خب کشتن اسیر در شرایطی که اون اسیر بعد از آزادی خطر بسیار زیادی برای اسلام داشته باشه جائزه و پیامبر هم که از اقدامات اونها آگاهی داشت و میدونست اگه آزاد بشن باز هم بر علیه خدا و اسلام اقدام میکنن و حتی ممکنه امنیت عمومی مسلمونها رو با اقداماتشون به خطر بندازن اونها رو اعدام میکنه.

پس شرط کشتن اسیر، تنها و تنها اینه که اگه اونها آزاد بشن خطر بسیار زیادی برای اسلام و جامعه اسلامی داشته باشن و باعث بشن که امنیت و خون و جان و مال و ناموس مسلمونها به خطر بیفته.


اما مسلمونهایی که در دست دشمن به گروگان گرفته شدن رو میشه کشت؟؟؟  اونها برادران دینی ما هستن چطور امکان داره که اسلام اجازه کشتن اونها رو بده؟

در جواب باید خدمتتون عرض کنم که مثلا اگه دشمن تعدادی از مسلمونها رو به گروگان گرفته باشه و اونها رو به عنوان سپر انسانی قرار داده باشه و یا مثلا بگه اگه شما نزدیکتر بیایید ، اینها رو میکشیم و با این کارش مانع از پیشروی مسلمونها بشه و این پیشروی برای اسلام و مسلمونها به قدری ضروری باشه که مثلا اگه این کار رو نکنن دشمن در جبهه دیگه پیشروی میکنه و خیلی های دیگه رو میکشه یا مثلا اگر از این قسمت عبور نکنیم ،دشمن به شهرها و مردم بی دفاع حمله میکنه و ما باید با عبور از این قسمت جلوی دشمن رو بگیریم و مواردی از این دست، اونوقت اسلام اجازه دادن که با حمله و کشتن گروگانهای مسلمان ، دشمن رو تارو مار کرده و با اونها برخورد بشه و به هیچ وجه با خواسته های اونها موافقت نشه.

بعدش دیه ی مسلمونهای گروگان گرفته شده، که توسط نیروهای خودی کشته شدن، از بیت المال پرداخت بشه.


پس نیروهای خودی به گروگان گرفته شده توسط دشمن، رو وقتی میشه کشت که دشمن بخواد با این کارش مانع یک امر مهم تر بشه و یا اتلاف وقت در اونجا باعث ضربه هایی سنگین تر از جان تعدادی مسلمون گروگان گرفته شده، باشه.


اگر هم دقت کرده باشید معمولا در گروگان گیری هایی که میشه، پلیس به گروگانگیر باج نمیده و بهش امتیاز نمیده و در یه شرایط مناسب و بدون هیچگونه باج دهی، به گروگانگیر یا گروگانگیران حمله میکنه. چون اگه به گروگانگیران باج بده اونوقت این میشه یه روش که کسانی دیگه هم بگن که پلیس بخاطر گروگانها شلیک نمیکنه و تازه باج هم میده و به همین خاطر اونها هم دست به این کار بزنن. اما وقتی برخورد قاطع پلیس رو میبینن همین برخورد قاطع مانع از خیلی جرائم هست.


والسلام علی من اتبع الهدی



نوشته شده در تاریخ شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1394 توسط مهدی
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | تهیه و طراحی : مهدی شعبان | :