X
تبلیغات
رایتل

شاید بارها توجه کرده باشید که برخی از کسانی که به جرم قتل به زندان افتادن و منتظر اعدام هستند ،سالهای سال بعد زا گذشت مدتهای طولانی از جرمشون، اعدام میشن! اما بجز کاغذبازی های اداری و تشریفاتی و ... چه علتی میتونه وجود داشته باشه که یک فردی که مرتکب قتل شده، سالهای سال توی زندان بمونه و بعدا اعدام بشه؟

اینجا ممکنه این جواب به ذهنتون بیاد که اگه هرکی سریعاً مرتکب قتل بشه و اعدامش کنن دیگه شرایط لازم برای خانواده ش مهیا نیست که برن و از خانواده مقتول طلب بخشش کنن. و چه بسا خانواده هایی که با به تعویق افتادن حکم اعدام یکی از عزیزانشون، تونستن شرایط لازم برای عفو و بخشش اون رو از سوی خانواده مقتول فراهم کنن و به عزیزشون، که مرتکب قتل شده و باید اعدام میشده، حیاتی دوباره بخشیدن!

پس در نگاه اول این زندانی شدن و به تعویق افتادن حکم اعدام، میتونه کار خوبی باشه. اما واقعا این نوع نگاه درسته یا نه؟نظر قرآن چیه؟؟؟

 

 قرآن کریم میگه: «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» بقره-179

یعنی:«و برای شما توی قصاص زندگی هست ای صاحبان خرد. امیداست که تقوا داشته باشید»

این آیه به خوبی خیلی چیزا رو نشون میده و روشن میکنه. بعنوان مثال میگه که در قصاص برای شما زندگیه یعنی اینکه اگه کسی قتلی رو مرتکب شد باید اون رو به سزای عملش رسوند و اگر اولیای دم ، بخوان ببخشن، بخشیدن قاتل در اون شرایط و اینکه داغدار هستن با اینکه کار خیلی سختی هست ولی اگر اتفاق بیفته ارزش بسیار بسیار بالایی خواهد داشت.

در غیر اینصورت باید قاتل مجازات بشه تا اینکه دیگه کسی جرات نکنه به امنیت جامعه خدشه وارد کنه.

بعنوان مثال اگه یه نفر امروز مرتکب قتلی بشه و فورا بازداشت بشه و به قتل اعتراف کنه باید همون فردای اون روز و یا حتی همین امروز، اعدام بشه. فکرشو بکنید اگه چنین اتفاقی بیفته اونوقت خیلی ها دیگه جرات نمیکنتن به راحتی آدم بکشن چون میدونن کشتن یک نفر در امروز برابری میکنه با کشته شدن خودشون در همون روز یا روز بعدش.

لذا زندگی ای که قرآن از اون یاد میکنه و میگه برای شما در قصاص، زندگی هست، اینه.

اما ما انقد یک قاتل رو توی زندان نگه میداریم و هزینه های خورد و خوراک و نگهداری و ... رو به دوش بیت المال تحمیل میکنیم که دیگه، خیلی ها ماجرا رو فراموش کردن و اصلا نمیدونن که این بنده خدا چرا داره اعدام میشه و فقط موقع قرائت جرم متوجه ماجرا میشن و تازه کلی هم براش دلسوزی میکنن.

درحالیکه اگه فردای روزی که ایشون مرتکب قتل شده بیارنش و اعدامش کنن، مردمی که دیروز شاهد پر و بال زدن یک شهروند بیگناه، بودن، خودشون میگن که این قاتل حقشه که اعدام بشه چون دیروز یه بیگناه رو به فلان طرز به قتل رسونده و ...


جالب اینکه آیه 179 سوره بقره با عبارت «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» تموم میشه یعنی اینکه اگرم میخواید کسی رو قصاص کنید باید به همون اندازه ی جرمی که مرتکب شده قصاص بشه نه بیشتر.

مثلا اگه کسی قتلی رو مرتکب شده و الان دستگیرش کردید، باید اعدام بشه نه اینکه بگیرید و یه مشت و لگد هم بهش بزنید یا بهش فحش بدید که چرا آدم کشتی؟؟؟

جرم ایشون قتل بوده و کیفرش هم اعدامه. نه اعدام باضافه یه مشت و لگد و ...!

کیفرش اعدامه نه اعدام باضافه 6 سال حبس و زندانی شدن و زجر کشیدن.

لذا قرآن به کوچکترین نکته ها هم توجه داره.

اینجاس که به نظر میرسه با اینکه سالها نگهداشتن یک قاتل توی زندان میتونه احتمالا منجر به بخشش اون از سوی خانواده مقتول بشه و این خوبه اما مهمتر از بخشش یک قاتل، تامین امنیت جامعه س و اینکه کسی جرات نکنه کسی رو بکشه.

لذا به نظر میرسه باید در اجرای احکام کیفری و مجازات برهم زنندگان امنیت جامعه اسلامی ،تعجیل کرد تا امنیت جامعه خدشه دار نشه.


والسلام علی من اتبع الهدی



نوشته شده در تاریخ پنج‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1394 توسط مهدی
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | تهیه و طراحی : مهدی شعبان | :